A A A

Relacja


Dzień Bezpiecznego Kierowcy - obchodzony w Polsce od 2005 roku.


Przypada na imieniny patrona kierowców św. Krzysztofa. Duszpasterstwo Kierowców ogłosiło w dniach 23-30 lipca 2017 r. XVIII Ogólnopolski Tydzień św. Krzysztofa. I apeluje: Już po raz dwunasty Krajowy Duszpasterz Kierowców ks. dr Marian Midura, Krzysztof Hołowczyc, Fundacja Kierowca Bezpieczny ogłaszają 25. lipca Dniem Bezpiecznego Kierowcy. W Dniu Św. Krzysztofa, patrona kierowców, apelują o ostrożną i rozważną jazdę na co dzień, aby wszystkim po polskich drogach podróżowało się bezpiecznie. Obchodom towarzyszy akcja „Dzień bez mandatu” organizowana jest przy współpracy z: Komendą Wojewódzką Policji w Olsztynie, Izbą Administracji Skarbowej w Olsztynie, Wojewódzką Inspekcją Transportu Drogowego w Olsztynie, Inspektoratem Służby Więziennej w Olsztynie oraz WORD Olsztyn, akcję wspomagała też kapela Jakubowa z Olsztyna rozdają płyty z piosenkami dla kierowców. (jm)

 

Po poniższym ciekawym artykule z „Prawa Drogowego” - jest umieszczona relacja zdjęciowa z Dnia Bezpiecznego Kierowcy, który odbył się w wielu miejscach w Polsce a centralna akcja była w Olsztynie przy ul. Leonharda. Doroczne wyróżnienie „Złotą Kierownicę św. Krzysztofa” otrzymali Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie. Nagrodę wręczył ks. Marian Midura Krajowy Duszpasterz Kierowców i kapelan Krajowej Administracji Skarbowej z funkcjonariuszami Służby Celno-Skarbowej z Olsztyna.


25 lipca - ostatni Dzień Bezpiecznego Kierowcy?


Jak poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach?

Odpowiedź na to pytanie jest w zasięgu ręki. W latach 2035-2045 samochody bez kierowców przyczynią się do uratowania życia 585 tysięcy osób wynika z badania "PassengerEconomy".

Niedługo Dzień Bezpiecznego Kierowcy może więc stać się świętem pojazdów autonomicznych.

Większość aut klasy premium, a nawet klasy średniej już posiada możliwość zamontowania funkcji zapewniających częściową samodzielność pojazdu.

Stopniowo zakres autonomii będzie się zwiększać.

Funkcje zapobiegania kolizjom, zaprogramowana odporność na zmęczenie i minimalizacja zakresu błędów to tylko niektóre z korzyści, jakie przynoszą systemy autonomiczne.

„Królują tutaj głównie asystent pasa ruchu, system automatycznego zatrzymywania się (przed pojazdem, przeszkodą lub pieszym) oraz aktywne tempomaty czy asystent świateł drogowych. To wszystko ma na celu ograniczenie omylności kierowcy lub auto-reakcję pojazdu, gdy kierowca jest nie wystarczająco uważny lub gdy w wyniku zmęczenia zaśnie na drodze. Funkcje te to jednak jedynie etap przejściowy w dojściu do celu jakim jest całkowite zniwelowanie wypadków na drodze” - komentuje Anna Burakowska z Business Lease.

Do realizacji scenariusza konieczne są zmiany infrastruktury i zmiany legislacyjne (w tym ubezpieczeniowe). Kiedy kierowcy przestaną być potrzebni?

Większość producentów deklaruje pełną gotowość w 2025 roku. Chciałoby się zaapelować - drodzy ustawodawcy, nie ma zatem na co czekać, tym bardziej, że to wszystko w imię naszego bezpieczeństwa! (PAP)